Friday, January 16, 2009

Selendang Merah

Selendang merah kebanyakkannya lebih dikenali oleh golongan tua masa kini berikutan dengan pergerakkan pasukan atau pun Tentera Selendang Merah ini amat aktif dan terkenal ketika Tanah Melayu dikuasai komunis. Pengasas dan pemimpin yang dihormati Selendang Merah adalah Kiyai Panglima Salleh di mana Pergerakan Selendang Merah mula berputik di selatan tanah air, Batu Pahat ketika rakyat Tanah Melayu bersatu menentang komunis.
Pergerakan Tentera Selendang Merah mula terkenal dan semakin tersebar diseluruh tanah air di kalangan orang Melayu selari dengan kebangkitan orang Melayu dalam menentang komunis. Berbekalkan pegangan Tentera Selendang Merah iaitu amalan Ayat Empat dan semangat juang yang kental, nama Tentera Selendang Merah digeruni pihak musuh dan dihormati rakyat tempatan.
Dewasa ini, nama Selendang Merah masih lagi kedengaran dan kesinambungan serta warisan Selendang Merah tetap diteruskan di kalangan orang Melayu. Amalan Ayat Empat yang diwarisi secara perguruan di dalam PERTUBUHAN SENI SILAT KUNTAU SELENDANG MERAH dijaga dan diteruskan hingga ke hari ini selaras dengan semangat yang kuat serta penghayatan yang tinggi seperti mana yang telah diwujudkan oleh Kiyai Panglima Salleh dan Tentera Selendang Merah yang terdahulu.

26 comments:

  1. aslmkm... saya sudah lama mencari2 orang yang ade ilmu ini dan ingin mempelajarinya.. saya sangat mengkagumi kehebatan ilmu ini kerana ia merupakn ilmu mempertahankan diri yang hebat pada zaman dahulu...
    sudah lama saya mengkaji tentang sejarah selempang merah y banyak di sebutkan tentang Kiyai Salleh... sangat kagum dengan kehebatan sejarah ini..jadi tidak patut rasenye kalau saya tidak mempelajari ilmu ini...kerana bagi saya kita patut sediakan payung sebelm hujan...

    ReplyDelete
  2. Salam,,,,
    Sekiranya ada yang berminat untuk mempelajari ilmu selendang merah saya sedia memperturunkan ilmu selendang merah dengan syarat syarat tertentu.Saya mempelajari ilmu ini semasa zaman persekolahan lagi dan ada sedikit sebanyak pengalaman selama saya memakai selendang merah ini. Untuk berhubung dengan lebih lanjut sila email saya di ftzainal@yahoo.com

    ReplyDelete
  3. sye sgt berminat dgn ilmu ini...di mana kah sya boleh mempelajarinya

    ReplyDelete
  4. SALAM

    Kepada tuan2 yang berminat untuk mempelajari keilmuan selendang merah, tuan2 bolehlah menghubungi email saya di alamat email :

    Selendang_makrifat@yahoo.com

    atau pun ke blog selendang-makrifat.blogspot.com

    sekian terima kasih

    ReplyDelete
  5. assalamualaikumwarahmatullahhiwabarakatuh

    ada x syarat2 yg perlu dipatuhi untuk pelajari ilmu ni?

    ReplyDelete
  6. 1st.. Jgn tinggal amalan wajib.. sembahyang 5 waktu sehari semalam

    ReplyDelete
  7. assalamualaikum.sy hndak menanyakn soalan. Adakah pesamaan antara gerak silat lian dgn selendang merah..?

    ReplyDelete
  8. Kalau sumer nak belajar ilmu mudah jer...
    1- bersihkan diri
    2- berani
    3- bukan sekadar cakap
    4- komitmen
    5- bersedia zahir dan batin
    6- mendekatkan diri dengan tuhan
    7- mesti berani sparring dgn mereka yang gile dalam gsm..
    hehehe...
    ...arm hasson sepang...
    p/s bkn senang untuk senang dan bukan mudah untuk jd hebat..

    ReplyDelete
  9. salam,aritu sy ade p terengganu..di situ sy dpt ijazh..sy ingin mndapatkn stiker utk kereta..sblum ni sy bli mtor punye..bleh x sy dpt kn no fon mane2 pihak bkaitn stiker ni..tq

    ReplyDelete
  10. ilmu selendang merah yg dimaksudkan ialah ialmu yg dibawa oleh Panglima Kiyai Hj Salleh bin Hj karim yg kini dibawa oleh pertubuhan seni silat kuntau selendang merah dan mendapat izin khas dari anak kiyai salleh dan diberi amanah kepada tok ayah (datuk hj baharom bin hj kamari) bukan dari silat gayong makrifat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Allahuakbar...sy bekas pljar seni silat kuntau selendang merah dari thun 1996..sy amt syg kn ilmu yg pnh sy pljari ini..sy jg rindu kn sahbat2 yg lain.. mohon utk ketemu kembali Datuk hj baharom b hj kamari yg merupakn pgetua sek sy dhulu di SMK SRI PANTAI KL...

      Delete
  11. askum....saya hermie dr seremban..,ADA HAMBA ALLAH NI SAYA KENAL .,DATANG ASALNYA MEMANG DARI N.S.D.K.,ADA MENCERITAKN TENTANG KWJUDAN PRSATUAN INI YG DIKENALI SBG "ASLAM TASLIM" SELENDANG MERAH..,BETUL TIDAK SEMUA ORG BOLEH PELAJARINYA KECUALI YG TUNDUK TAWADUK /..YAKIN DGN KKUASAAN ALLAH SWT..SAHAJA .BENAR KATA SAUDARA KITA...,SOLAT TIANG AGAMA JGN SEKALI2 TINGGALKN.,.AYAT YG DIAMALKN...,MGGUNAKN SURAH YASIN,,.utk pertanyaan hubungi saya amy@ hermie_ermix@yahoo.com e-mel saya..,kita sama2 bincang kan...insyaallah..

    ReplyDelete
  12. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  13. perjuangan berteraskan alif,ba,ta iaitu perjuangan menegakkan agama,bangsa,tanah air daripada penceroboh

    ReplyDelete
  14. Utk pertanyaan saya sudah lama nak berguru dari seumur 9 tahun lagi tetapi setiap kali saya nak belajar tok guru silat akan kata ...dia tak layak utk mengajar saya kerana ilmu saya lebih hebat dari Tok guru itu...begitulah utk gelanggang silat yg lain....sehinggalah saya dewasa & kecintaan saya utk belajar silat masih belum pudar ...meskipun saya masih tidak boleh jadi pelajar seni silat....Saya sendiri hairan kenapa & mengapa....saya tahu saya ade keturunan pahlawan....

    ReplyDelete
  15. as salam, tuan-tuan gsm,
    saya ingin mencadangkan agar pihak gsm mendapatkan juga perkenan dari pihak istana johor seterusnya dgn kerjasama mufti negeri dan pihak jaij, gsm ini disampaikan kepada seluruh rakyat melalui mesjid-mesjid dan surau-surau, sebagaimana awal berdirinya ahli jihad fisabilillah selempang merah bermula di mesjid...

    seterusnya dgn perkenan majlis raja-raja melayu dan kerjasama para mufti semalaysia, gsm ini disampaikan kepada anak-anak melayu semalaysia... insyaAllah, lebih ramai anak melayu yang mendapat manafaat dari Allah melalui gerakan ini...

    harus pihak pengurusan gsm pusat dapat mempertimbangkannya, bi'iznillah...

    wassalam,
    c20-SamuderaAntasari

    ReplyDelete
  16. banyak yg aku baca drp komen2 kat atas ni.. hmm.. cuma nak diingatkanlah, byk sekali individu atau kumpulan yg declare bwk selendang merah ni.. tp bila diselidiki, sanadnya.. amalannya.. hmm.. berterabur juga.. yg penting bg yg teringin nak diijazahkan, bkn sekadar email2 atau ijazah dari jauh.. kefahaman dan iktikad perlu diperbetulkan dulu.

    Untuk berpusu nak mencari Selendang Merah tu, perbaiki diri dgn syariat yg lain dtg kemudian bila direzekikan Allah..apa2 pun, salam persaudaraan dari aku,

    -SM Kuala Lumpur-
    Ana Muhammad bila Mim, Ana I'rabbi bila A'in.. wallahualam bissawab.,

    ReplyDelete
  17. ***Untuk apa berpusu nak mencari Selendang Merah tu, perbaiki diri dgn syariat yg lain dtg kemudian bila direzekikan Allah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. asalamualaikum..mohon diijazahkan selendang merah kepada saya atau amalan harian email saya spunkyanwar@yahoo.com

      Delete
  18. moga Allah merahmati kita semua....sy sgt ingin mempelajari ilmu ini.....bolehkah saudara - saudaraku berikan alamat gelaanggang di johor bahru?

    ReplyDelete
  19. Assalamualaikum gsm... Saya ingin mendapatkan sdikit info mengenai gerakan ini.. Sekiranya boleh saya ingin berhubung dengan saudara.. Ini email saya.. husaini.rhemia@gmail.com.. Harap saudara sudi membantu.. Terima kasih...

    ReplyDelete
  20. Assalamualaikum.. tumpang tanya. kenapa saya tak pernah dengar silat ni kat batu pahat. dan saya xtau siapa pewaris penghulu salleh.. dan betul ke isteri arwah pun berilmu tinggi. dan pernah dengar pewaris ilmu isteri arwah sahaja... ayat empat? yasin 44?

    ReplyDelete
  21. Salam..isteri arwah ilmunya tinggi..pergilah ke parit yani..ada keturunanya

    ReplyDelete
  22. salam... ilmu selendang merah dan silat kuntau selendang merah adalah berlainan...satu dari kiyai salleh dan pergerakan menentang komunis...yg lagi satu berkaitan tragedi d sungai manik...ia adalah berlainan....yg d sungai manik ilmunya ad tujuh pewaris dan slah saorang adalah bekas OCPD ipoh pada masa tersebut...ilmu ini asalnya dari wali sembilan...OCPD tersebut merupakan keturunan yg ada susur galur wali songo.... nk mempelajari ilmu tersebut prosesnya mudah cuma nk mendapatkab guru utk belajar ilmu tersebut sangat susah...d sunagai kob ada guru pewaris...melalui pemerhatian saya ilmu ini berbeza dengan apa yg ditulis tentang ayat2 nya....ilmu adalahrahsia dan amanat dan x boleh diberi secara umum kerana mestilahdiambil dari org yg mendapat mandat n rahsia ilmu tidak akan dibuka termasuklah ayat2 amalanya kerana bacaan tanpa pengijazahan atau pengambilan dari guru adalah kosong dan merbahaya serta boleh mendatangkan kemudaratan kepada pengamalnya...

    ReplyDelete
  23. bagus ilmu ni klau kita bagi kat saudara kita yang kat palestin tu, boleh kalah israel...

    ReplyDelete
  24. Amir shah palestin xpenah pupus sbb Allah telah melindungi prnduduk palestin....

    ReplyDelete